تصاویری از دهکده چوبی در نیشابور

فکرش را بکنید؛ جایی که همه چیزش چوبی است؛ از میز و در و سطل زباله گرفته تا رستوران و کتابخانه و موزه و حتی مسجد. این که آدم در دهکده چوبی زندگی کند به خودی خود هیجان‌انگیز است...

اما این که بدانی چنین دهکده‌ای وجود دارد، آن هم در قرن بیست‌ویکم که دنیای برج و بتون و آسمان‌خراش است و نه در کوه‌های آلپ و نه در کارتون «هایدی»، که در همین ایران خودمان و نزدیک شهر نیشابور، حکایت دیگری است؛ دهکده‌ای که همه چیز آن رنگ و بوی زندگی می‌دهد. مگر نه این که چوب نماد گرماست و روزی نفس می‌کشیده و زندگی در آن جریان داشته؟ پس جای تعجب نیست که به دهکده چوبین بروی و تاب دل کندن از آن را نداشته باشی...

دهکده چوبین در روستای محمد آباد آقازاده، از توابع شهر نیشابور قرار دارد و تمام بناهایش از چوب ساخته شده است. مسجد چوبی این مجموعه در دنیا بی‌نظیر است، چرا که معماری‌اش به گونه‌ای است که در برابر زلزله هشت ریشتری هم مقاومت می‌کند. مساحت این مسجد 200 مترمربع است و مناره‌هایش هر کدام 13متر ارتفاع دارند. در کنار این مسجد وضوخانه چوبی ساخته شده است.

کتابخانه، رستوران، موزه و خانه‌ها، بناهای دیگری هستند که در این دهکده ساخته شده‌اند و وجود آنها در سال‌های گذشته باعث جذب گردشگران به این منطقه زیبا شده است.

همه چیز مسجد چوبی از چوب است، و در‌ ساخت آن بیش از 10 تن چوب به کار رفته. مقاومت در برابر زلزله و موریانه یکی از وی‍‍ژگی‌هایی است که آن را در دنیا متمایز کرده است.






«کشور ایران از دیرباز مهد تمدن و فرهنگ بوده و ایرانیان در تمامی نقاط دنیا بعنوان مردمان متمدن و فرهیخته شهره عام و خاص بوده‌اند. آثار برجای مانده از پیشینیان خود گواه این مدعاست. چنانچه در میان این آثار، نمونه‌های زیبایی از بناهای سنتی– اسلامی با پشتوانه فرهنگ سه هزار ساله این مرز و بوم و بهره‌گیری از آموزه‌ها و اعتقادات مذهبی به چشم می‌خورد که قلب هر بیننده را مملو از عشق به وصال یار حقیقی و ذهنش را نزدیک‌تر به عالم معنا می‌نماید. مساجدی که در این قیاس می‌گنجد و در اوج هنر واقعی قرار دارند، کم نیستند ولی برخی از آن‌ها به گونه‌ای منحصر به فرد جلب توجه و نظر می‌کنند. مسجد چوبی که نخستین و تنها مسجد چوبی دنیاست، از همین دیدگاه به عنوان محور و مرکز فعالیت‌های مجتمع فرهنگی، سیاحتی، اقامتی دهکده چوبی نیشابور واقع شده است. این مجموعه با وسعت حدود 10هکتار شامل بخش‌های مختلفی از جمله موزه، رستوران، فروشگاه، آلاچیق، سوئیت و ازهمه مهمتر مسجدی چوبی است که هر صاحب سلیقه‌ای را مجذوب خود می نماید.

مسجد چوبی برای اولین بار در سال 1325 با دیوارهای کاه‌گلی و سقف چوبی، با وسعت فعلی و در همین مکان بنا شد و در سال 1378 پس از مخروبه شدن مسجد اولیه، مسجد فعلی با شکل و شمایل جدید و با شیوه‌ای نوین در همان مکان احداث گشت. این مسجد اولین مسجد چوبی مقاوم در برابر زلزله در جهان و به وسعت دویست متر مربع و سقف آن به صورت شیروانی می‌باشد و دارای دو مناره هر کدام به ارتفاع 13متر از سطح زمین و وزن تقریبی 4تن می‌باشد و شکل ظاهری آن به صورت کشتی‌ای است که گویی بطور وارونه روی زمین قرار گرفته است. در مجموع 40تن چوب در بنای آن بکار برده شده و ساخت آن حدود دو سال به طول انجامیده است. 3 درب ورود و خروج، و 5 پنجره در ساختمان بنا وجود دارد. اسکلت آن از نوع سازه‌های مقاوم در برابر زلزله و با ماندگاری طولانی و به شیوه Twobyfour یا Double ساخته شده است و آبدارخانه این مسجد، دارای کابینت‌ها، دیوارها و حتی سینی‌های چوبی است، کف و بخشی از دیوار آن به دلیل رعایت مسائل بهداشتی با کاشی و سرامیک پوشیده شده است.

چوب‌های مختلفی از درختان مثمر و غیرمثمر هم در ساختمان و هم در تزئینات داخلی از قبیل کتیبه‌ها، محراب و ... به کار رفته است نظیر انواع کاج‌ها، اشن، سپیدار، گیلاس، گلابی، زبان گنجشک، گردو و توت. نورپردازی آن هارمونی ویژه‌ای از رنگ‌های شاد است که به شب‌های آن محوطه، جلوه خاصی بخشیده است.
























































نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد