7 راه رهایی از کمر درد

در این مطلب 7 روش به شما آموزش داده می شود که با به کار بردن آنها می توانید با کمردردتان مقابله کنید...


درد کمر در دوران بارداری بسیار همه گیر است. دلایل شایع دردهای پشت و کمر در دوران بارداری شامل افزایش وزن، تغییر مرکز ایستایی بدن، عدم توازن عضلانی، تغییرات هورمونی (استروژن و ریلاکسین) است.

هنگام بارداری، بدن هومورن ریلاکسین (Relaxin) آزاد می‌کند که اثری آرام‌بخش و تسکین‌دهنده دارد.

همچنین هنگام زایمان بسیارمفید است. این هورمون باعث شلی و نرمی تاندون‌ها و لگن می شود و اجازه خروج جنین از رحم و به دنیا آمدن نوزاد را می‌دهد. همین هورمون باعث نوع راه‌رفتن خانم‌های باردار (مدل خاص تلوتلوخوردن) می‌شود.

افزون بر شل‌شدن لگن و آماده‌شدن آن برای مراحل بعدی، رحم نیز به رشد خود ادامه می‌دهد. این رشد رحم دو پیامد دارد؛ یکی اینکه باعث تغییر مرکز ایستایی بدن می‌شود و دیگری اینکه شل‌شدن تاندون‌های رحمی باعث وارد آمدن فشار و کشش اضافی بر ستون مهره‌ها و عضلات اطراف آن می‌شود. عضلات رحمی که زیاد کشیده شده‌اند چندان آماده این همه وزن رحم نیستند. بنابراین ستون مهره‌ها و عضلات آن این وزن اضافی را تحمل میکنند.

اضافه وزن در قسمت جلویی بدن، مرکزثقل بدن و نیز نقاط فشار روی مفصل‌ها و عضلات را تغییر می‌دهد و به ویژه در ناحیه لگن و کمرتان این امر باعث احتمال از دست رفتن تعادلتان می شود که البته در اواخر دوران بارداری تشدید میشود.

بیشتر وقت‌ها شما می‌توانید از این دردها پیشگیری کرده یا آن را درمان کنید. در این مطلب 7 روش مقابله با دردهای پشت در این دوران پیشنهاد می شود:

1 تمرین وضعیت‌های بدنی درست


همزمان و با رشد جنین، مرکز ثقل بدن به سمت جلو تمایل می‌یابد. می‌توانید با تمایل به سمت عقب یا در صورت امکان با تکیه دادن، این حالت را جبران کنید.

با این کار به عضلات کمرتان کمی کشش می‌دهید و با این درد مقابله می‌کنید.

برای اینکه در وضعیت بدنی صحیحی قرار داشته باشید، این موارد را رعایت کنید:


• ایستادن صاف و مستقیم- قفسه سینه را بالا نگه‌ دارید

• شانه‌ها را عقب و شل نگه‌ دارید - زانو‌هایتان از هم فاصله داشته باشند.

هنگامی که می‌ایستید خود را در وضعیت بدنی راحتی قرار دهید. اگر مجبورید طولانی‌مدت بایستید یک پایتان را روی چهارپایه‌ای کوتاه بگذارید و به تناوب به هریک از پاهایتان روی چهارپایه استراحت دهید. وضعیت درست بدنی همچنین به معنی نشستن بادقت نیز هست.

صندلی ای را برای نشستن انتخاب کنید که پشتی داشته باشد یا یک جای کوچک برای یک بالش پشت کمر. گردن و پشتتان را صاف نگه‌ دارید و زیر پایتان چهارپایه‌ای کوچک قرار دهید. تمرین وضعیت‌های بدنی درست در بارداری یکی از اساسی‌ترین آموزش‌های هنگام بارداری است.

2 داشتن پوشاک مناسب

کفش‌های پاشنه کوتاه با انحنای مناسب به پا کنید. شلوارهای بارداری با بند شلوار
نگهدارنده مناسب بپوشید. شاید پوشیدن کمربندهای بارداری در برخی افراد موثر باشد. هرچند درباره اثربخشی این کمربندها، بررسی‌های زیادی انجام نشده است.

3 بلند‌کردن درست اجسام


هنگامی که می‌خواهید اجسام کوچک را از زمین بردارید به حالت چمباتمه (روی دوپا) بنشینید و با پاهایتان بلند شوید. بالاتنه‌تان را خم نکنید و از پشتتان برای بلند‌کردن استفاده نکنید.

بسیار مهم است که به میزان توان خود آگاهی داشته باشید و در چارچوب آن عمل کنید. اگر نیاز به کمک دارید، از فردی تقاضای کمک کنید.

4 خوابیدن به پهلو

هنگام خواب به پهلو دراز بکشید و روی پشت (طاق‌باز) نخوابید. یکی یا هر دو زانویتان را خم کنید. اگر بالشی کنار زانو و بالشی دیگر زیر شکم‌تان بگذارید یا از بالش‌های یکسره بلند مخصوص بارداری، استفاده کنید که می‌تواند به خوابیدن تان کمک کند.

5 ماساژ‌های گرم یا سرد

می‌توانید یک پد گرمادهنده یا حوله‌ای نخی که آن را با اتو یا وسیله‌ای دیگر گرم کرده اید، استفاده کنید. به یادداشته باشید از داغ‌کردن یا قراردادن اتو حتی با درجه کم، خودداری کنید. ماساژ پشت هم سودمند است.

بهتر است از همسرتان بخواهید پشت شما را ماساژ دهد یا برنامه ماساژ حرفه‌ای پیش از تولد را از یک ماساژ‌دهنده حرفه ای بخواه

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد